Zvýšený komfort
cestovaní
Zvýšený komfort
cestovaní
V lednu 2022 uvedla společnost ALCASYS Slovakia do života další ze svých projektů. Za jeho realizací stála spousta práce, jak to bývá obvyklé, když se tvoří něco nového.
Jednalo se o dodávku Informačního Systému pro Cestující (ISC), v angličtině označovaného jako Passenger Information Systems (PIS). Tento moderní systém zajišťuje nejen zobrazení informací důležitých pro cestující, jako je cíl cesty, jednotlivé zastávky, doba jízdy, ale také podporuje činnost obslužného personálu vozidla díky zabudovanému kamerovému systému, který monitoruje prostor dveří i celého vozu..
V Tatrách dnes Železniční společnost Slovensko (ZSSK) provozuje 15 starších souprav Stadler označených jako Stadler 425. K nim přibylo pět nových souprav Stadler 495, které jsou vybaveny informačním systémem od ALCASYS. Unikátnost nových souprav spočívá v tom, že mohou být provozovány jak jako "zubačka" ze stanice Štrba do stanice Štrbské Pleso, tak dále pokračovat jako električka až do Popradu bez nutnosti přestupu.
Nové soupravy Stadler 495 mají moderní design, což mírně kontrastuje s jejich názvy podle méně známých vrcholů Vysokých Tater: Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.
Naše technologie zvyšuje komfort cestujících
Před spuštěním systému si museli cestující kupovat jízdenky předem. Dnes si mohou jízdenky zakoupit přímo ve vozidle pomocí platebních terminálů běžnou platební kartou, nebo prostřednictvím aplikací v chytrých telefonech a hodinkách.
Často se stávalo, že při spojení souprav neměl strojvůdce výhled na nástupiště. Docházelo tak k nehodám, například zaklínění cestujícího ve dveřích. Kamerový systém nyní monitoruje každé dveře, takže strojvůdce má přesné informace o tom, kdy je nástup a výstup cestujících dokončen.
Systém přináší výhody i pro ZSSK: umožňuje elektronické počítání cestujících. Dopravce tak přesně ví, kolik lidí přepraví, což mu umožňuje optimálně nasazovat soupravy.
V interiéru každé soupravy jsou díky informačním LCD displejům zobrazovány aktuální informace o destinaci, jízdním řádu a poloze. Ve srovnání se staršími soupravami je to velký posun vpřed. Cestující mají také k dispozici bezplatné Wi-Fi připojení prostřednictvím portálu ZSSK, které umožňuje přístup k internetu na povolených stránkách.
V interiéru každé soupravy jsou díky informačním LCD displejům zobrazovány aktuální informace o destinaci, jízdním řádu a poloze. Ve srovnání se staršími soupravami je to velký posun vpřed. Cestující mají také k dispozici bezplatné Wi-Fi připojení prostřednictvím portálu ZSSK, které umožňuje přístup k internetu na povolených stránkách.
Informační systém pro cestující použitý v tatranských električkách byl realizován jako subdodávka pro předního světového dodavatele, švýcarskou společnost Stadler AG. Příprava a vývoj trvaly přibližně dva roky a zapojeno bylo více než deset odborníků. Následná implementační fáze zabrala devět měsíců. Celý proces, od objednávky až po finální předání soupravy do provozu, obvykle trvá 20–26 měsíců.
Naše společnost byla do projektu zapojena od jeho počátku. Důležitá byla příprava hardwarové dodávky do Švýcarska, kde ji pracovníci Stadleru zabudovali a provedli základní montáž. Následovalo testování a kontrola funkčnosti. Finální oživení a testování probíhalo na Slovensku, kde každou soupravu zkontroloval a otestoval tým ALCASYS. Během procesu byl software upravován na základě požadavků zadavatele ZSSK.
Projekt využívá komponenty od renomovaných výrobců z celého světa. Informační LCD displeje pocházejí od italského výrobce, nouzová hovorná jednotka kombinuje norskou a italskou technologii. Celkový výsledek tak spojuje to nejlepší ze světové kvality.
Železniční doprava vyžaduje vysokou úroveň standardizace. Normy kladené na zařízení jsou mnohem přísnější než v běžném podnikovém či průmyslovém prostředí. Všechna zařízení musí splňovat tzv. železniční standardy, aby zvládla náročné podmínky železniční dopravy. Zadavatel tak může vybírat pouze z renomovaných výrobců s dostatečnými zkušenostmi v této oblasti.
Veřejná a zejména železniční doprava zaznamenává v posledních deseti letech výrazný růst. Nejde jen o vyšší komfort ve srovnání s minulostí, ale také o ekologický aspekt a snižování uhlíkové stopy. Poskytnutá řešení mají zpříjemnit cestujícím pobyt v prostředcích hromadné dopravy. Zvýšený komfort vychází z informovanosti i zlepšování zákaznické zkušenosti.
Tatranská elektrická železnice je jednou z nejvýznamnějších tratí provozovaných ZSSK – národním dopravcem. Cílem je přilákat do Vysokých Tater co nejvíce návštěvníků ekologickým způsobem, protože aktivní cestovní ruch přináší kapitál a možnosti pro rozvoj celého regionu.